Relationarea cu ceilalti

Relationarea cu ceilalti
Relationarea cu ceilalti

Continuam articolele din seria “Traieste-ti Viata Bine. Din ce in ce mai bine!” cu o tema principala ca interes pentru noi toti – Relationarea cu ceilalti.

Cum ajuta relationarile

Prietenul tau iti gusta glumele. Colegul de munca te felicita. Partenerul tau de viata te imbratiseaza. Ei toti te ajuta sa te destresezi si sa iti imbunatatesti starea mentala. De fapt, Asociatia Mental Health America precizeaza ca 71% din oamenii chestionati isi indreapta atentia catre prieteni sau familie in perioadele de stres.

Oamenii sunt fiinte sociale: ravnim sa avem un suport, sa ne simtim apreciati si sa avem relatii.

Iata cateva dintre lucrurile pe care le avem de aprofundat pentru a beneficia de relatii sociale:

Cresterea fericirii. Intr-un studiu convingator se arata ca diferenta cheie dintre oamenii fericiti si cei mai putin fericiti a fost bunele relatii cu ceilalti.

O sanatatea mai buna. Singuratatea a fost asociata cu un risc al cresterii presiunii arteriale conform unui studiu asupra persoanelor in varsta.

O viata lunga. Persoanele cu puternice legaturi sociale in comunitate au de doua – trei ori mai putine sanse sa moara, conform unui studiu efectuat pe parcursul a 9 ani.

Uneori relatiile sunt de la inima-la-inima, spunand “tot ce iese din gura”, dar alteori este poate doar un mesaj de buna dispozitie, trimis prin email.

Crearea de relatii

Realizarea relatiilor are loc ori de cate ori primesti:

Un ajutor real, ca atunci cand un ai un prieten care iti poate aduce copilul de la scoala

Un suport emotional, atunci cand auzi de la cineva spunand “imi pare rau ca ai o perioada asa grea”

O perspectiva, ca atunci cand iti dai seama ca pana si cei mai dificili adolescenti se vor maturiza

Un sfat, ca atunci cand primesti o sugestie pentru a planui sa iesi la o intalnire cu sotia ta

O validare, cand inveti ca si alti oameni au preferintele pe care tu le ai

Ai suficient suport?

O autoare isi considera comunitatea drept “echipa de explorare”, gandindu-se la acei oameni ca cei care o pot ridica moral, in caz de nevoie. Pune-ti intrebarea daca si tu ai cativa prieteni sau membri ai familiei cu care:

– Sa te simti confortabil

– Sa iti dea sentimentul ca poti sa le spui totul

– Poti sa rezolvi toate problemele

– Poti sa te simti apreciat/a

– Sa simti ca ingrijorarile tale sunt luate in serios

Cum sa iti faci prieteni

Daca simti ca relatiile tale actuale nu iti ofera suficient suport, poti sa faci cativa pasi in crearea de noi relatii, considerand urmatoarele sugestii:

Inscrie-te intr-o clasa (intr-un mediu) care te intriga, care iti place. Vei cunoaste colegi cu care deja ai puncte comune (si daca nu vei intalni vreunul, cel putin iti vei imbunatati cunostintele)

Alatura-te unui grup de carte, de ciclism sau unui alt grup, conform propriilor preferinte. Daca vrei sa iti faci o intrare lenta, cauta sa iei contact cu liderul grupului inainte.

Fii voluntar – lucrand cu altii sa construiesti lucruri frumoase si ajutand pe altii, ar putea fi recompensa ta.

Fa un efort considerabil pentru asta – in special cand esti intr-o situatie noua, cand incepi o facultate, un colegiu, o noua slujba poti avea nevoie sa intalnesti multi oameni pana sa gasesti relatiile potrivite pentru tine.

Daca timiditatea sau anxietatea extrema te impiedica sa iti faci prieteni, lucreaza cu un terapeut care te poate ajuta.

Imbunatatirea relatiilor tale

In cazul in care vrei sa obtii mai multe lucruri de la relatiile pe care le ai, poti lua in considerare acesti pasi:

Fa o lista de oameni cu care vrei sa intri in contact cel mai des. Daca e necesar, fa-ti notite in calendar

Asuma-ti sa va petreceti o perioada de timp impreuna in fiecare zi sau pe saptamana – fara hartii, telefoane sau alte lucruri care sa te distraga.

Asculta foarte bine. Repeta ceea ce auzi ca sa intelegi corect.

Cere un ajutor intr-un lucru specific. Nici cel mai bun prieten nu iti poate citi gandurile, trebuie sa le exprimi.

Arata cat de mult iti respecti, acorzi suport si apreciezi prietenii si familia. Poti sa ai ganduri foarte pozitive, dar impartasirea lor este cea care face intr-adevar minuni.

Iesi din relatiile in care nu te simti in siguranta, care iti scad respectul fata de tine sau te trag in obiceiuri nesanatoase, de exemplul abuzul de droguri sau alte adictii

Daca esti intr-o relatie cu probleme, merita sa o faci sa mearga. Expertii spun ca o relatie proasta poate sa te doara mai mult decat te poate ajuta una buna. Daca o relatie este cu suisuri si coborasuri, sunt cateva sugestii:

– Ia-ti responsabilitatea pentru partea ta de problema

– Fii constructiv si propune solutii

– Gandeste-te cum te-ai simti daca te-ai pune in locul celuilalt

– Incearca sa te concentrezi pe ce consideri bun la celalalt

Daca dezacordurile sunt intense, adu-ti aminte sa lupti corect. Cercetatorul profesor doctor John Gottman, care a prezis cu foarte mare acuratete ce cupluri vor divorta, a spus ca modul in care lupti conteaza in mod real. Considera doua moduri de a reduce tensiunea:

Evita sa generalizezi foarte mult. Fii atent/a la formulari ca: “Niciodata nu este atent la mine.” In locul lor, poti fi specific ca: “Am putea petrece o ora impreuna cat mai curand?”

Evita acuzatiile directe. In loc sa dam vina pe o persoana, putem sa aratam felul in care noi ne-am simtit intr-o anume situatie, introducand formularea “Eu” in fraze: “Eu m-am simtit suparat cand tu ai venit acasa si doar ai inceput sa iti citesti ziarul”

Cand e ceva personal, incearca sa ierti – pentru binele tau. Cercetarile spun ca iertarea reduce tensiunea, depresia si anxietatea. Desigur, sa lasi in urma e cel mai greu. Incearca sa:

– Te gandesti ce anume a provocat stresul in obiceiurile celeilalte persoane

– Aminteste-ti lucrurile bune ale persoanei

– Intreaba daca a-ti cere scuze ar putea ajuta

– Retine ca iertarea nu inseamna sa spui ca obiceiul a fost acceptat

Daca ai probleme in a-ti exprima nevoile, ia in considerare o terapie individuala sau in cuplu.

Suportul din partea unui grup

Daca te confrunti cu o situatie stresanta in mod particular, de exemplu o durere/boala serioasa, ai putea dori sa ai un suport in plus in afara prietenilor tai si familiei. Suportul unui grup poate oferi:

– Sugestii reale si informatie asupra problemei

– Oameni care empatizeaza cu ceea ce simti

– O aducere aminte ca nu esti singur

– Insipiratia sa vezi pe altii trecand peste problema

Ai putea avea cele mai mari beneficii alaturandu-te unui grup astfel incat atunci cand auzi vocea cuiva si privesti alte persoane, sa poti avea o conexiune reala, dar daca nu ai un grup in zona ta, considera si suportul online sau grupurile de discutii.

Urmatoarele noastre intalniri pentru a invata cum putem reduce stresul si pastra relatii sanatoase cu ajutorul Metodei Silva sunt pe 27 – 28 IunieSilva Life System si pe 11 – 12 Iulie, – Silva Intuition System iar detalii despre o sanatate mentala optima prin Metoda Silva gasiti AICI.

Va astept cu drag!

Dr. Sorin Salajan – Instructor acreditat Metoda Silva

Sursa: http://www.mentalhealthamerica.net/connect-others


Doresti sa afli cum poti avea o viata sanatoasa si echilibrata?
Suna la numarul de telefon 0722.33.58.18
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here